جلوگیری از یک درصد تبخیر منابع آبی معادل ظرفیت ١۵ سد امیرکبیر است
جلوگیری از یک درصد تبخیر منابع آبی معادل ظرفیت ١۵ سد امیرکبیر است
معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اگر نهادهای متولی مانند وزارت نیرو و جهادکشاورزی بتوانند یک درصد از تبخیر منابع آبی بکاهند، به اندازه ١۵ سد امیرکبیر پر آب خواهد شد.

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، علی سلاجقه در مراسم سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: سالانه ۴١٣ میلیارد متر مکعب بارش در کشور داریم که البته در چند سال گذشته به حدود ۴٠٠ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است، اما از همین میزان بارش سالانه ٢٧٠ میلیارد متر مکعب تبخیر می شود.

وی موضوع محیط زیست را شامل متغییرهایی وابسته به مجموعه عملکرد انسان و طبیعت توصیف کرد و گفت: این معادله در شرایط فعلی به نامعادله تبدیل و از تعادل خارج شده است.

سلاجقه اظهار داشت: نتیجه نبود موازنه‌ در محیط زیست را در قالب پسماند، تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، کاهش تنوع زیستی و اثرات سوء آن بر روح و روان انسان می بینم.

به گفته وی، سالانه ١٠٣ میلیارد تن و روزانه ٣٠۵ میلیون تن پسماند در جهان تولید می شود که این عدد در ایران ١٨ میلیون تن است؛ همچنین نابودی ٧۵ درصد تالاب های دنیا در ۵٠ سال گذشته نتیجه همین تغییر معادلات است که نامعادله جای مدیریت دارد.

وی افزود: از بین رفتن منابع عظیم یخچالی به علت گرم شدن زمین مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد در کشور ما در برخی نقاط شاهد افزایش ١٠۵ درجه ای و برخی نقاط دنیا تا ٢٠٧ درجه هستیم که این مسأله موجب نابودی برخی کشورها می شود، در چند سال آینده کشور مالدیو به زیر آب خواهد رفت همچنین به احتمال زیاد کشور سریلانکا از صفحه روزگار محو خواهد شد به طوری که این کشورها باید به فکر مکانی مناسب باشند.

از بین رفتن منابع عظیم یخچالی به علت گرم شدن زمین مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد در کشور ما در برخی نقاط شاهد افزایش ١٠۵ درجه ای و برخی نقاط دنیا تا ٢٠٧ درجه هستیم که این مسأله موجب نابودی برخی کشورها می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه انسان به این روند سرعت داده است، گفت: در ایران هم دانش بومی قوی و هم رهبران آگاه وجود دارد این مسأله با تمام فراز و فرودهایی که داشته اما مسیر مشخصی را در پیش گرفته است در دولت سیزدهم رویکرد بسیار بنیادی است و تأکید این شعار است که توسعه فرع بر محیط زیست است.

سلاجقه با طرح این سوال که وقتی فقر وجود دارد و اقتصاد نابسامان است چگونه می توان محیط زیست را حفظ کرد، نقش سازمان حفاظت محیط زیست را ایجاد تعادل دانست و گفت: گاهی تضاد دیدگاه میان اقتصاددان و فعالان محیط زیست وجود دارد و ما را به جاهایی می کشاند که باید حتما بهترین مسیر را انتخاب کنیم تا هم انسان مسیر تعامل را ادامه دهد و هم زیرساخت‌های خدماتی به نحو مطلوبی پیش رود.

معاون رییس جمهور «مردم پایه کردن محیط زیست» را رویکرد دولت سیزدهم دانست و گفت: بحث مردمی کردن محیط زیست در سال اول دولت مردمی در دستور کار قرار گرفت و در این راستا بیش از ٢ هزار خانه محیط زیست در سراسر کشور راه‌اندازی شد که بستری برای تبادل نظر دوستداران محیط زیست است.

سلاجقه گفت: قول داده بودیم تا پایان شهریور حقابه از سدهای در مرحله افتتاح به دریاچه ارومیه وارد شود و اکنون منتظر حضور رییس جمهور و یا معاون اول در آذربایجان برای افتتاح آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه پساب و پسماند نیز در دولت سیزدهم اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در این زمینه دستگاه ها مکلف شده اند تا به وظایف خود عمل کنند.

وی به موضوع سراوان گیلان و ساماندهی آن اشاره کرد و گفت: در سراوان بیش از ۵٠ درصد کارها انجام شده است و به دنبال تفکیک زباله از مبداء هستیم.

سلاجقه تاکید کرد: اکنون هیچ صنعتی شکل نمی گیرد مگر اینکه ابتدا تصفیه خانه آن راه اندازی شده باشد مانند اینکه کلنگ هیچ پروژه ای بدون داشتن گزارش ارزیابی محیط زیست به زمین زده نمی شود.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در زمینه تنوع زیستی هم اقدامات خوبی انجام شده است، به محیط زیست دانش بنیان اعتقاد جامع داریم محیط زیستی می تواند موفق باشد که علم پایه و مبتنی بر دانش باشد.

وی افزود: باید از حفاظت صرف به سمت حفاظت مشارکتی پیش رویم بر این اساس لایحه ای را به دولت ارسال کردیم که امیدواریم زودتر تصویب شود، در برنامه هفتم هم مجلس رویکرد محیط زیستی خوبی دارد.

وی درباره دیپلماسی بین المللی در حوزه محیط زیست نیز اظهار داشت: گفتمان جمهوری اسلامی ایران در تمام بخش‌ها یک گفتمان مبتنی بر علم است و امیدواریم در این زمینه از تمام ظرفیت‌های جهانی استفاده کنیم.

سلاجقه در ابتدای سخنان خود به شرایط امروز در فلسطین و انجام عملیات «طوفان الاقصی» اشاره کرد و گفت: آنان با دفاعی که از سرزمینشان کردند، پیروزی های غرور آفرینی را به دست آوردند؛ ٧٠ سال است عده‌ای در گوشه‌ای از جهان آرامش ندارند و توسط قومی یاغی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند اما این مظلومان از انقلاب اسلامی الگو گرفتند و تحت رهبری های ولی امر مسلمین امروز کارستانی می کنند که در قوانین الهی نوشته شده است.

برترین های جایزه ملی محیط زیست معرفی شدند

در سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست ٢۶ برگزیده در ۶ گروه معرفی و با دریافت تندیس و لوح جشنواره مورد قدردانی قرار گرفتند.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم گفت: از میان ٣٩٣ اثری که به دبیرخانه سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست ارسال شد، ٢۶ نفر به عنوان برترین ها انتخاب و معرفی شدند.

بر اساس فراخوان صورت گرفته ٣٩٣ اثر به دبیرخانه ارسال شد که بعد داوری ۶٣ اثر به مرحله بعدی راه یافتند که بعد از بررسی ٢۶ اثر نهایی انتخاب و معرفی شدند؛ میزان آثار این دوره نسبت به دوره قبل ١٣۵ درصد افزایش داشته است.

نورالله مرادی اظهار داشت: سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست پس از وقفه ای ۵ ساله به منظور شناسایی، معرفی و قدردانی از خدمات و فعالیت های شاخص و اثربخش در حوزه محیط زیست برگزار شد، در واقع آخرین دوره ( دوازدهمین) در سال ١٣٩۶ برگزار شده بود.

وی با بیان اینکه این رویداد نقش بسیار مهمی در توسعه دانش و فرهنگ محیط زیستی و شناخت آن دارد، تاکید کرد: بر اساس فراخوان صورت گرفته ٣٩٣ اثر به دبیرخانه ارسال شد که بعد داوری ۶٣ اثر به مرحله بعدی راه یافتند که بعد از بررسی ٢۶ اثر نهایی انتخاب و معرفی شدند؛ میزان آثار این دوره نسبت به دوره قبل ١٣۵ درصد افزایش داشته است.

دبیر سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست با بیان اینکه بررسی آثار شرکت ها و مجموعه های فناور و دانش بنیان در یک محور جداگانه، از وجوه تمایز این دوره نسبت به ادوار قبلی بوده است، تصریح کرد: رقابت شرکت کنندگان در این دوره جایزه ملی محیط زیست در بسیاری از محورها بسیار سخت و فشرده بود و بر این اساس با توجه به پیش بینی های انجام شده قبلی از گروهی از متخصصان، اساتید دانشگاه و چهره های علمی در امر داوری و ارزیابی به عنوان هیات داوران، بهره گیری شد.

مرادی با تاکید بر اینکه همچنین استفاده از افراد با تجربه و کارآزموده در کمیته های جانبی اعم از کمیته علمی، کمیته اجرایی، کمیته اطلاع رسانی و تولید محتوا و بطور کلی شورای سیاستگذاری ، از شاخصه های دیگر این دوره بوده است، گفت: یکی از مهمترین اهداف و سیاست های برگزاری این رویداد، بهره گیری از مشارکت بیشتر مردم و علاقه مندان به عنوان یک ظرفیت و پشتوانه مناسب در دولت مردمی بود و قطعا با مشارکت و مسئولیت پذیری بیشتر و آموزش های لازم می توان به اتفاقات خوب در حوزه محیط زیست امیدوار ماند.