تشکل‌های کشاورزی باید در تصمیم گیری‌های این حوزه مشارکت کنند
تشکل‌های کشاورزی باید در تصمیم گیری‌های این حوزه مشارکت کنند
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تقویت تشکل‌های کشاورزی را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: تشکل‌ها باید در تصمیم گیری‌های این بخش مشارکت کرده و دخالت داشته باشند.

به گزارش نوژان نیوز، محمد علی نیکبخت در نشست با تشکل ها و تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی همدان با بیان اینکه تشکل‌ها باید خودشان وظایف شان را انجام دهند، افزود: به مسوولان ذیربط اعلام کردیم تا با انجمن سیب زمینی همدان نشست داشته باشند تا تصمیم گیر اصلی خود شما باشید.

وی با بیان اینکه برخلاف ادوار گذشته پارسال تامین و توزیع میوه شب عید را به تشکل ها سپردیم، اظهار کرد: در سال قبل تر از آن در این حوزه بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان خسارت به دولت وارد آمد و ۴۰ درصد میوه ها نیز ضایعات شد اما پارسال خود تشکل‌ها وارد شدند و هیچ خسارتی نداشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اولویت ما در ابتدا تامین نیازهای کشور و در مقطع بعدی صادرات است.

وی گفت: تامین امنیت غذایی مهمترین رسالت ما به شمار می رود و تلاش داریم تا غذا ارزان و به وفور در دسترس مردم قرار گیرد.

نیکبخت با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تقویت تولیدات کشاورزی، حمایت از کشاورزان و ارتقای معیشت مردم تاکید دارند،افزود: شرعا و قانونا موظف به اجرای فرامین مقام معظم رهبری هستیم.

وی اظهار کرد: من اعتقادی به واردات محصولات کشاورزی جز به ضرورت ندارم بلکه اعتقاد داریم با وجود همه دشواری ها نیازمندی های خود را از مسیر تولیدات داخلی رفع کنیم.

 

کشاورزی باید اولویت اول کشور قرار گیرد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه همه باید کمک کنیم تا کشاورزی کشور بهبود پیدا کند، گفت: متاسفانه بخش کشاورزی برخلاف دیدگاه رهبری و رئیس جمهور، اولویت اول کشور نیست، تلاش ما بر این است که این وضعیت را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه پارسال اعتبارات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به عنوان بسترساز تولید هفت هزار میلیارد تومان بود که امسال به سه هزار میلیارد تومان رسیده، افزود: اعتبارات آبخیزداری و آبخوان داری نیز پارسال چهار هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال ۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

نیکبخت بیان کرد: باید تلاش کنیم تا نگاه ها به بخش کشاورزی را در سطوح شهرستانی، استانی و ملی تغییر دهیم، جدول سهم بری اعتبارات همه استان ها را دریافت کردیم که متاسفانه در یک استان تنها سه درصد اعتبارات تملک دارایی یا عمرانی به بخش کشاورزی اختصاص یافته در حالیکه این استان صنعت خاصی به جز کشاورزی ندارد یا اگر صنعتی هم دارد مربوط به کشاورزی است.

وی اظهار کرد: اولویت نخست ما در حوزه سرمایه گذاری صید و شیلات است، این حوزه فرصت های بالایی برای سرمایه گذاری و به دنبال آن اشتغالزایی و ارزآوری دارد، اولویت بعدی ما نیز صنایع تبدیلی و تکمیلی است که در این بخش نیز دچار عقب ماندگی هستیم.

پنج هزار واحد صنایع تبدیلی در کشور درحال ساخت است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از پنج هزار واحد در حوزه صنایع تبدیل در کشور در دست ساخت است،افزود: باید تسهیلات بانکی به سمت و سوی این واحدها گسیل یابد تا شاهد بهره برداری این واحدها و پیشگیری از خام فروشی باشیم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه دام و طیور و گلخانه ها از دیگر اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

نیکبخت با بیان اینکه به دلیل جمعیت بالای کشور نسبت به کشورهای کوچک امکان زیادی برای واردات محصولات نداریم،افزود: کشوری با جمعیت ما باید برای تامین امنیت غذایی خود حتما رویکرد داخلی داشته باشد، ما تنها هشت هزار تن در روز مصرف مرغ داریم، کشوری نیستیم که با یک یا ۲ میلیون نفر جمعیت بتوانیم برای تامین نیازهای خود روی واردات حساب کنیم.

وی مشارکت مردم در حوزه احیای قنوات و سازه های کوچک آبی و خاکی در راستای حفاظت از خاک و آب را خواستار شد و اظهار کرد: در صورت استفاده عالمانه از منابع موجود کشور و اولویت قرار دادن کشاورزی دانش بنیان و بهره وری می توانیم افزایش قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی کشور داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کار تولید و تنظیم کالاهای اساسی بسیار دشوار است با این وجود با تمیهدات انجام شده همه نیازهای کشور را برطرف کرده‌ایم، افزود: به عنوان نمونه ذخایر استراتژایک ما در حوزه تولید مرغ دچار مشکل بود که آنرا برطرف کردیم.

وی با بیان اینکه تولید قراردادی در کشور آغاز شده است، گفت: بخش زیادی از این تولیدات در اختیار واحدهای تولیدی نظیر دامداری ها و مرغداری ها قرار می‌گیرند.

در پایان این مراسم از ۶۷ کشاورز نمونه استانی و ملی استان همدان با حضور وزیر جهاد کشاورزی تجلیل شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا