تحقق جوان‌گرایی در پست‌های مدیریتی
تحقق جوان‌گرایی در پست‌های مدیریتی
صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ بیمه‌ای، در راستای پیاده‌سازی منویات رهبر معظم انقلاب، ‌برنامه‌هایی همچون تحقق طرح جوان‌گرایی در پست‌های مدیریتی، پایان فعالیت بازنشستگان، ساده‌زیستی و ‌کاهش تشریفات، حضور در جمع مردم برای حل مشکلات بازنشستگان و کاهش سنی اعضای هیات مدیره شرکت‌های این صندوق را اجرایی کرده است.

به گزارش نوژان نیوز، با توجه به اینکه بازنشستگان، ازکارافتادگان و وظیفه‌بگیران به عنوان جامعه آماری یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۶۷ نفری تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، نیازمند دریافت خدمات به موقع و مطلوب هستند به همین منظور این صندوق در راستای صیانت از اموال افراد بازنشسته و حقوق‌بگیر خود اقداماتی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری انجام داده تا از این طریق خدمات بهتری به جامعه هدف ارائه شود.

ارائه خدمت به یک میلیون و ۳۲۸ هزار و ۴۴ نفر بازنشسته، ۱۳ هزار و ۲۵۷ نفر ازکارافتاده، ۶۱ هزار و ۹۸۵ نفر شاغل متوفی (ورثه یا وظیفه‌بگیر) و ۲۳۵ هزار و ۸۸۱ نفر بازنشسته متوفی باید با اقدامات و برنامه‌های اثرگذار اجرایی شود به همین منظور صندوق بازنشستگی کشوری در راستای پیاده‌سازی اهداف دولت مردمی برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی هدف‌گذاری شده داشته است.

 

جوان‌گرایی رویکرد مثبت صندوق بازنشستگی

نعمت‌الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در راستای جوان‌گرایی در پست‌های مدیریتی، کاهش میانگین سنی هیات مدیره هلدینگ‌ها و جلوگیری از فعالیت افراد بازنشسته در هیات‌مدیره شرکت‌های این صندوق در اردیبهشت سال جاری به قید فوریت پایان کار بازنشستگان را اعلام کرد.

از آنجا که لیست احصاء شده از سوی بازرسی ویژه صندوق بازنشستگی کشوری بیانگر عضویت تعدادی از بازنشستگان در هیات مدیره برخی شرکت‌ها است نباید جوانان انقلابی، متعهد، متخصص و توانمند در اقصی نقاط کشور همچنان در حال یافتن شغل مناسب باشند، ‌ به همین منظور با اعلام پایان فعالیت این افراد، زمینه اشتغال و در اختیار گرفتن پست‌های مدیریتی از سوی جوانان فراهم شد.

بکارگیری بازنشستگان در ترکیب هیات مدیره شرکت‌ها با توجه به قوانین موجود و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک موضوع مهم است و در ادوار گذشته به رغم تأکیدات مقام معظم رهبری و نیز قانون مصرح مجلس شورای اسلامی تحت عنوان اصلاح قانون «ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» مصوب سال ۱۳۹۷، اما انتصاب بازنشستگان به جای جوانان کارآمد در هیات مدیره شرکت‌ها محقق شده بود.

به همین منظور صندوق بازنشستگی کشوری با توجه به این موضوعات، ‌ با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان انقلابی، متخصص و متدین، به فعالیت بازنشستگان فعال پایان داد.

صیانت از اموال بازنشستگان با اقداماتی اثربخش

حضور در میان مردم و مواجهه مستقیم با مشکلات مردم با سفر به ۲۵ استان، ساده‌زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت، روحیه جهادی در بخشی از فعالیت‌ها از دیگر فعالیت‌های این صندوق در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و پیاده‌سازی اهداف دولت بوده است.

صندوق بازنشستگی کشوری برای صیانت از اموال بازنشستگان نیز از هیچ کوششی دریغ نکرده به گونه‌ای که با برخی اقدامات مانع از سوءاستفاده از اموال و امکلاک این صندوق به نفع افراد تحت پوشش شده است. یکی از این برنامه‌ها جلوگیری از نگهداری ۶ خودروی لوکس از سال ۱۳۹۴ با شرایط نامناسب در انبار گمرک بوده و پس از فروش این خودروها در راستای رفاه و سلامت بازنشستگان هزینه می‌شود.

۹ دستگاه خودرو لوکس شامل لکسوس و تویوتا در سال ۱۳۹۴ با اموال و پول بازنشستگان توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بدون ثبت سفارش از کشور اتریش خریداری و وارد کشور شده بود که سه خودرو در همان سال به فروش رسید اما این ۶ دستگاه حدود هشت سال در انبار گمرک خاک خورد که در نهایت توسط صندوق بازنشستگی تعیین تکلیف شد.

 

ساده‌زیستی و کاهش تشریفات برای مدیران

صندوق بازنشستگی کشوری برای موضوع ساده‌زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت برنامه‌هایی همچون حذف تشریفات نامرسوم طی ابلاغ‌های متعدد؛ ممنوعیت برگزاری مراسم و همایش‌های تشریفاتی و دوری از تشریفات در دفاتر مدیران؛ ممنوعیت استفاده از پروازهای بیزینس کلاس در ماموریت‌ها و سفرها و ممنوعیت اقامت در هتل‌های لوکس در مأموریت‌ها و همچنین اجتناب از اهدای کارت هدیه، سکه، هدیه تشریفاتی به افراد و مهمانان، ممنوعیت پرداخت هرگونه پاداش پایان سال به هیات مدیره‌ها و ممنوعیت تهیه هرگونه هدیه و اقلام تشریفاتی اجرایی کرد.

تأکید بر حضور مداوم مدیران در شرکت‌ها و کار شبانه‌روزی؛ احصاء گلوگاه‌های فساد؛ احصاء مشکلات موجود در زیرمجموعه و رفع آن؛ ایجاد کارگروه هم‌افزایی بین شرکتی و حذف رانت و در نهایت طراحی و پیاده‌سازی برنامه تحولی و چابک‌سازی شرکت‌ها از جمله اقداماتی در بخش «روحیه جهادی در بخشی از کارها» نیز عملیاتی شد.

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ بیمه‌ای اکنون حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته را تحت پوشش دارد که بازنشستگان و از کارافتادگان ۵۲ درصد افراد تحت پوشش این صندوق را شامل می‌شوند. در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار نفر با عنوان افراد بازنشسته، ازکارافتاده، وراث، وظیفه ‌بگیر و افراد کسورپرداز در جدیدترین داده‌های آماری به عنوان افراد بهره‌مند از خدمات این صندوق بیمه‌ای هستند.

طبق آمارهای موجود صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد افراد بازنشسته تحت پوشش ۸۱ درصد، متوفیان ۱۸ درصد و از کارافتادگان نیز یک درصد افراد حقوق بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی را تشکیل می‌دهد همچنین در بخش متوفیان با ۱۸ درصد کل افراد مشمول صندوق بازنشستگی، ۱۴ درصد را بازنشستگان متوفی و چهار درصد را شاغلان متوفی شامل می‌شوند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا