البرز برای کشت صنوبر شرایط مناسبی دارد
البرز برای کشت صنوبر شرایط مناسبی دارد
سرپرست اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: امسال نهالستان بزرگ کرج امسال تعهد دارد چهار میلیون نهال تولید کند که بخشی از آن هم قطعا طرح زراعت چوب را پوشش می‌دهد.

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایسنا، وحید علیجانی با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در البرز اظهار کرد: سال‌های سال از جنگل‌های شمال کشور به عنوان یکی از منابع مهم تامین چوب مورد نیاز کشور بهره برداری می‌شد.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر، این بهره برداری به واسطه اجرای استراحت ۱۰ ساله جنگل‌های شمال متوقف شده است.

وی توضیح داد: در این شرایط چوب مورد نیاز کشور یا باید از طریق واردات یا از طریق تولید داخل تامین می‌شد که شرایط واردات به دلیل خروج ارز و برخی مشکلات دیگر آن طور که باید و شاید مهیا نیست.

این مسئول ابراز کرد: بر این اساس، تمرکز بر تولید چوب مورد نیاز از طریق داخل و با اجرای طرح زراعت چوب در استان‌های مختلف از جمله البرز است.

علیجانی با بیان اینکه برای اجرای این طرح متناسب با وضعیت آب و هوا و اقلیم هر استان گونه‌های متفاوتی کاشته می‌شود؛ افزود:  به عنوان مثال البرز شرایط مناسبی برای کاشت صنوبر دارد.

سرپرست اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: طی چند سال گذشته شاهد تولید و توزیع بهترین ارقام صنوبر در نهالستان بزرگ کرج هستیم.

وی اضافه کرد: طرح زراعت چوب بخشی از طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت است که استان البرز به واسطه ظرفیتی که دارد؛ وظیفه تولید ۱۶ درصد از مجموع این نهال‌ها که سالانه حدود ۴۰ میلیون اصله می‌شود را به عهده دارد.

علیجانی ابراز کرد: امسال نهالستان بزرگ کرج امسال تعهد دارد چهار میلیون نهال تولید کند که بخشی از آن هم قطعا طرح زراعت چوب را پوشش می‌دهد.

وی افزود: در کرج، طالقان و ساوجبلاغ، تبریزی و در مناطق جنوبی استان مثل نظرآباد و اشتهارد هم دو رگ که مقاوم به خشکی و شوری است کاشته می‌شود.

سرپرست اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: معمولا از نظر اقتصادی برداشت این درختان بین هشت تا ۱۰ سال زمان می‌برد و البته متناسب با هدف امکان برداشت در مدت زمان کوتاه تر یا بیشتر هم وجود دارد.