اقتصاد ایران؛ وابسه به صادرات نفت و نیازمند برنامه‌ریزی
اقتصاد ایران؛ وابسه به صادرات نفت و نیازمند برنامه‌ریزی
اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر با چالش‌های فراوان روبه‌رو شده است.

به گزارش نوژان نیوز، تحریم‌های بین المللی، کاهش قیمت نفت، کمبود منابع و ناکارآمدی سیستم اقتصادی از جمله این چالش‌ها هستند.

دولت‌ها در ایران همواره سعی کرده‌اند اقتصاد را پایدار کنند اما با وجود تلاش‌ها، موضوعی که در عملکردها مرسوم است ناپایداری و تورم است.

نبود برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب موجب شده است که بازار به طرز گسترده‌ای با تورم مواجه شود که این عدم پایداری می‌تواند منجر به سقوط درآمدی و حتی فقر در جامعه شود.اقتصاد ایران جزو معدود کشورهاست که به خصوص در سال‌های اخیر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

تحریم‌های اقتصادی توسط غرب روی اقتصاد ایران تاثیر بسیاری گذاشته و باعث کاهش درآمدهای نفتی کشور شده است. همچنین باید توجه داشت که ایران وابستگی بسیار زیاد به صادرات نفت دارد. این وابستگی یعنی سرزمینی نیاز‌مند اقتصادی قوی است و برای حفظ استقلال و پیشرفت نیازمند تنوع بخشی به اقتصاد خود است.

همچنین نبود سرمایه‌گذاری در صنایع غیرنفتی و کشاورزی باعث شده است که اقتصاد ایران به شدت وابسته به همین قطب نفت باشد. در صنعت، علاوه بر نبود تکنولوژی و ماشین آلات مدرن، کمبود سرمایه و برونداد های بین المللی نیز نیازهای توسعه را برطرف نمی‌کند و روز به روز نیاز به ورود سرمایه خارجی جهت توسعه های کشور اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در فرآیند جذب سرمایه خارجی هم باید توجه به عدم قوانین و قواعد مشخص دولت در این زمینه داشت.

یکی از شاخص های مهم در اقتصاد کشور پذیرش سرمایه خارجی است.با وجود مشکلات فراوان، ایران با دسترسی به بازارهای متنوع در خاورمیانه و همچنین سوق دادن به علم و تکنولوژی در داخل بهترین فرصت را برای توسعه اقتصادی دارد.

اهمیت بخشی به صنعت، کشاورزی و پتروشیمی، توسعه کسب و کارهای فناورانه، پشتیبانی از کسب و کار های کوچک و متوسط، جلب سرمایه خارجی و اصلاح ساختار های اقتصادی می تواند نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی ایران ایفا کند.

اقتصاد ایران نیاز به برنامه ریزی دقیق تر و استفاده از تخصص های داخلی و خارجی دارد.

در حال حاضر ایران می تواند با همکاری های بین المللی و نیز تلاش دولت برای تنظیم شرایط بازار داخلی، بهبود نظام مالی و بانکی و پیشرفت زیرساخت های اقتصادی، بازاریابی خارجی و تسهیل بهره‌وری سرمایه، از موانعی که در راه پیشرفت اقتصادی کشور قرار دارند، عبور کند.

نویسنده: محمود عزیزی

  • نویسنده : محمود عزیزی