اصفهان رُتبه نخست ایجاد اشتغال در کشور را به خود اختصاص داد
اصفهان رُتبه نخست ایجاد اشتغال در کشور را به خود اختصاص داد
استاندار اصفهان گفت: استان اصفهان سال گذشته با توجه به تعداد بیمه برقرار شده، رُتبه نخست ایجاد اشتغال در کشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش نوژان نیوز، سیدرضا مرتضوی، در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان در استانداری افزود: برغم این امر، بدلیل ثبت نشدن اطلاعات اشتغال ایجاد شده توسط برخی از دستگاه‌های استان در سامانه ایجاد اشتغال و مشکلات موجود در این سامانه، اصفهان در رُتبه ۳۰ قرار گرفت.

وی با تاکید بر ضرورت ثبت به موقع اطلاعات اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های استان در باره ضرورت رعایت استاندارد استفاده از اعتبارات نیز گفت: برداشت از اعتبارات ملی و استانی باید بدقت انجام شود و نباید از استانداردها در این زمینه عدول کرد.

مرتضوی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی استان باید در برداشت از اعتبارات ملی دقت داشته باشند و اینکه اعتباری فرا اُستانی است نباید دلیلی برای برداشت بیش از نیاز از هر دستگاه باشد و باید قانون و استانداردها در استفاده از این اعتبارات و تسهیلات ملاک عمل قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ابلاغ آیین‌نامه‌های‌ تخصیص اعتبارات به بانک‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد تا آنها فرصت اعطای تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط در بازه زمانی تعیین شده را داشته باشند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: امروز اهمیت برنامه‌ریزی کارشناسی شده در حوزه‌های مختلف مشخص شده است و مسوولان باید با عدد و رقم و بصورت مُستند صحبت کنند و تصمیمات نیز بر اساس کار کارشناسی اتخاذ و انجام شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در باره تامین معلم برای آموزش و پرورش باید اطلاعات لازم در این زمینه از کلیه مدارس استان جمع آوری و ارائه شود.

وی یادآور شد: استان اصفهان سال گذشته با توجه به تعداد بیمه برقرار شده، رتبه نخست ایجاد اشتغال در کشور را به خود اختصاص داد ولی بدلیل ثبت نشدن اطلاعات برخی دستگاه‌ها در سامانه ایجاد اشتغال و مشکلات این سامانه در رُتبه ۳۰ قرار گرفت که باید ثبت اطلاعات اشتغال ایجادی به موقع صورت گیرد.

 

ایجاد ۷۲ هزار اشتغال جدید در استان اصفهان

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه اُستان اصفهان نیز در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته بیش از ۷۲ هزار شغل جدید در استان ایجاد شد که بیشتر آنها در حوزه صنعت، معدن و تجارت بود.

محمدرضا قاسمی افزود: استان اصفهان سال گذشته رُتبه نخست ایجاد اشتغال را در بین استان‌های کشور بدست آورد که البته در ثبت اطلاعات اشتغال جدید بدلیل مشکل سامانه اشتغالزایی کشور، برخی از دستگاه‌های استان نتوانستند اشتغال های ایجاد شده خود را بموقع در این سامانه ثبت کنند.

وی ادامه داد: بیشتر اشتغال‌های ایجاد شده سال گذشته استان با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه و یارانه‌ای تبصره‌های ۱۸ و ۱۶ قانون بودجه کشور صورت گرفت.

وی تاکید کرد: سال گذشته بیشترین اشتغال ایجاد شده در حوزه صمت بود و حدود ۵۰ هزار شغل در این زمینه ایجاد شد.

قاسمی اظهار داشت: امروز در دویست و سی و چهارمین نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان، مُصوبات مهمی در باره میزان تخصیص تسهیلات قرض الحسنه و یارانه‌ای برای ایجاد اشتغال ذیل تبصره ۱۸ برای سال جاری به تصویب رسید و سهم بخش‌های مختلف در آن تعیین شد.

وی تاکید کرد: نشست امروز همچنین مصوباتی در زمینه کارگروه زیربنایی استان داشت و مشکل برخی از واحدهای صنعتی با این مصوبات مرتفع شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در بهار ۱۴۰۲ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، نرخ بیکاری کلی با برآورد نقطه‌ای در اصفهان به ۹.۲ درصد کاهش یافته و ۲ شاخص عمده دیگر حوزه اشتغال استان شامل “نرخ مشارکت” و “نسبت اشتغال” نیز نسبت به بهار سال پیش به میزان محسوسی افزایش و بهبود یافته است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا