احیای کریدور شمال – جنوب فرصت تاریخی برای مازندران است
احیای کریدور شمال – جنوب فرصت تاریخی برای مازندران است
استاندار مازندران گفت: با توجه به ظرفیت های موجود استان و فرصت ایحاد کرده، تحقق و احیای کریدور شمال - جنوب اراده محکم می خواهد و یک فرصت تاریخی برای این استان است که در حال شکل گیری است.

به گزارش نوژان نیوز، سید محمود حسینی پورنوری در جمع تشکل ها و فعالان اقتصادی و کشاورزی غرب مازندران با حضور وزیر جهاد کشاورزی در تنکابن افزود: دولت مردمی سیزدهم ارتباط با کشورهای شرق از جمله کشورهای cis و شانگهای را فراهم کرده و مسیر ارتباطی این استان با این کشورها باز شده است، اگر بتوانیم از این فرصت تاریخی استفاده کنیم مردمان مازندران برای همیشه می توانند برای آینده شان با یادگار بگذارند.

اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

وی اظهارداشت : به طور مثال کشور روسیه سالانه ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد و از این مقدار یازده میلیارد دلار فقط صیفی جات است، سهم استان مازندران در این بخش کجاست؟

استاندار مازندران یادآور شد : این استان تاکنون از اقتصاد دریا چه بهره ای برده است؟ ما در استان مازندران تمدن تولید غذایی داریم و مهد تولید محصولات غذایی در کشور هستیم، امروز تولید مواد غذایی از بمب هسته ای مهمتر شده است.

حسینی پورنوری تصریح کرد : در زمان حاضر قدرت غذا در اقتدار ملی کشورها نقش دارد، بنابراین باید از تولیدات محصولات غذایی در استان مازندران نهایت بهره را ببریم که برای تحقق این مهم در دولت سیزدهم کارهای خوبی صورت گرفته است.

وی جنگ آینده را از دیدگاه کارشناسان جنگ غذا اعلام و اضافه کرد : در آینده در دنیا جنگ بر سر غذا است لذا باید برای تولیدات محصولات غذایی مان باید راهبرد اصولی داشته باشیم.

مقام عالی دولت در مازندران افزود : ما ملت بزرگی هستیم و تجربه نشان داده است که مشکلات خودمان را در داخل برطرف می کنیم و مازندران قرار است نقش کریدور شمال – جنوب را بازی کند که بسیار نقش موثری است که باید خودمان تلاش کنیم تا این مهم اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد : ما گردشگری را در مازندران راه اندازی خواهیم کرد که مقصدش کشاورزی باشد چراکه رویکرد بشر امروز برخلاف گذشته به طبیعت است، این استان ظرفیت های زیادی در این بخش نظیر باغ ها، گاوداری ها و گل و گیاه برای تحقق این مهم دارد که باید به معنای واقعی انجام بشود.

استاندار مازندران با بیان این که جنگل های هیرکانی به جز کشورمان در همه جای دنیا از بین رفته است، گفت : این جنگل ها توسط مردم حفظ شده است و برای بهره برداری از این ظرفیت نیز برنامه های زیادی داریم که وزیر جهاد کشاورزی حمایت ویژه برای اجرای این برنامه به این استان خواهند داشت.

حسینی پور نوری بر ضرورت فعال شدن هرچه سریعتر پایانه گل و گیاه در غرب مازندران تاکید کرد و گفت : در آینده نزدیک همچنین طرح ملی آزاد راه چالوس – رامسر در ادامه آزادراه تهران – شمال اجرایی می شود که در دستاوردهای مهم دولت در این استان بوده است.

وی طراحی برای ایجاد هفت جزیره مهم در دریای خزر از دیگر رویکرد استان برشمرد و برای تحقق موارد یادشده بر ضرورت همراهی و همکاری و همدلی همه اعم مردم و مسوولان و دست اندرکاران امر تاکید کرد.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در راس هیاتی در سفر دو روزه به مازندران از زیرساخت های بخش کشاورزی این استان بازدید کرد.

مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا