سازمان انتقال خون ۶۰ درصد از پلاسمای مورد نیاز تهیه داروها را تامین می‌کند
سازمان انتقال خون ۶۰ درصد از پلاسمای مورد نیاز تهیه داروها را تامین می‌کند
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: افتخار داریم با مشارکت حدود ۲ و نیم میلیون نفر اهداکننده خون، پاسخگوی همه نیازهای مراکز درمانی در سراسر کشور بودیم و توانستیم به میزان ۶۰ درصد از پلاسمای مورد نیاز کشور برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما همچون IVIG، آلبومین، فاکتورهای ۸ و ۹ را تامین کنیم.

به گزارش نوژان نیوز، مصطفی جمالی در نشستی با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: انتخاب سازمان انتقال خون ایران به عنوان انتقال خون برتر آسیا در شاخص‌های سلامت خون در سال ۲۰۲۲ میلادی، نشان دهنده حرکت امیدبخش این سازمان در خدمت به نظام سلامت کشور است.

وی با اشاره به دستاوردهای سازمان انتقال خون در طول فعالیت دولت سیزدهم، تصریح کرد: ایجاد ذخیره اقلام استراتژیک همچون کیت و کیسه های خونگیری به مدت ۶ ماه، افزایش میزان تولید خون کم لوکوسیت برای کاهش واکنش های ناشی از تزریق خون از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد در سال ۱۴۰۱، آغاز اجرای آزمایش های مولکولی غربالگری، انجام اقدامات اولیه برای تقویت بانک HLA در حوزه سلول های بنیادی خون ساز، راه اندازی آزمایش های غربالگری آنتی بادی برای اولین بار در کشور و راه اندازی بانک خون ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بخشی از کارهای صورت گرفته در دو سال گذشته است.

جمالی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های سازمان انتقال خون رشد و توسعه مراکز اهدای خون و به روز رسانی تجهیزات و زیرساخت های انتقال خون در سراسر کشور است و نیاز داریم تا مشکلات را از نظر وضعیت تجهیزات و پشتیبانی رفع کنیم و برای تکمیل طرح‌های احداث برخی ساختمان‌های انتقال خون در استان‌ها همچنین خرید سامانه‌های سیار اهدای خون، کامیونت‌های یخچال‌دار، دستگاه‌های سانتریفیوژ یخچال‌دار، کانتینرهای نگهداری و حمل پلاسما با دمای منفی ۳۰ درجه، دستگاه‌های بلاست فریزر و دیزل ژنراتور برق اضطراری و تقویت زیر ساخت‌های فناوری و امنیتی نیاز به حمایت جدی داریم.

حمایت از پیشبرد اهداف سازمان انتقال خون یک اولویت مهم است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: حمایت از پیشبرد اهداف سازمان انتقال خون یک اولویت مهم است و موفقیت‌های این سازمان، باید این عملکرد مثبت برای مردم از طریق رسانه‌ها اعلام شود.

محمدحسن نامی با تقدیر از عملکرد سازمان انتقال خون در خدمات‌رسانی به مراکز درمانی و بیماران سراسر کشور، تاکید کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی برای نشان دادن پیشرفت و توفیقات کشور در موضوع انتقال خون بهره گرفت.

وی افزود: برگزاری همایش‌های علمی و طرح موفقیت‌های سازمان انتقال خون در دستیابی به بالاترین استانداردهای جهانی، یک فرصت خوب است تا نشان دهیم کشور در نظام سلامت چه گام‌های بزرگی برداشته است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا