امنیت زوار اربعین به بهترین شکل تامین می شود
امنیت زوار اربعین به بهترین شکل تامین می شود
معاون عملیات فراجا با اشاره به گستردگی ماموریت های پلیس در پیاده روی اربعین حسینی (ع) و ضرورت تامین امنیت زوار به بهترین شکل، گفت: در همین راستا یکی از ماموریت های پلیس ایمن سازی محورهای حادثه خیز در مسیر تردد زائران به منظور کاهش تلفات و سوانح رانندگی است که حتما باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش نوژان نیوز، سردار “حسین ساجدی نیا” در قرارگاه اربعین انتظامی استان کرمانشاه در مرز خسروی افزود: کرمانشاه علاوه بر اینکه میزبان زائرانی است که مرز خسروی را برای سفر خود انتخاب کرده اند؛ باید از زواری که مرز مهران در استان ایلام را برگزیده اند هم پذیرایی و میزبانی کند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل پیش بینی می شود طی روزهای آینده محورهای استان کرمانشاه شاهد ترافیک و حجم بالایی از خودرو باشد که قصد تشرف به کربلای معلی از مرزهای خسروی و مهران را دارند.

معاون عملیات فراجا ادامه داد: انتظار می رود نیروهای پلیس راه و راهور کرمانشاه با بسیج تمام امکانات به صورت شبانه روزی در محورهای مواصلاتی حضور یابند تا در صورت لزوم، خدمات لازم به زائران را ارائه و امنیت ترافیکی آن ها حفظ شود.

ساجدی نیا تصریح کرد: کاهش سوانح و تلفات رانندگی موضوع مهم دیگری است که با اصلاح نقاط و محورهای حادثه خیز امکان پذیر خواهد بود و نسبت به آن باید اهتمام و توجه لازم را داشت.

وی همچنین بر تامین امنیت زائران از مرزهای ۶ گانه کشور تاکید کرد و گفت: موضوع امنیت زوار از هر مسئله دیگری مهم تر است و باید در این خصوص مراقبت لازم را داشت که این سفر معنوی به کام زائر عزیزی تلخ نشود.

در گزارش پلیس اشاره ای به جزئیات و نام این ۶ مرز نشده است اما بر اساس روال جاری باید مرزهای خسروی مهران، چذابه، شلمچه، تمرچین و باشماق را شامل شود هر چند مرز سومار نیز برای تردد مواکب از دهم صفر پیش بینی شده است.

سردار ساجدی نیا با بیان اینکه تلاش می کنیم امنیت زائران به بهترین شکل ممکن تامین شود، برخورد با پدیده سرقت و کشف خودروهای مسروقه احتمالی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: این موضوع می تواند تاثیر بسیار بدی بر روحیه زائران داشته باشد که باید پیشگیری لازم صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تاکید فرمانده کل فراجا مبنی بر احترام و تکریم زائرانی که از دیگر کشورها نظیر افغانستان و پاکستان به ایران سفر می کنند، اضافه کرد: تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و این دسته از زائران با احترام تا زمان خروج از کشور به قصد عتبات عالیات همراهی و بدرقه خواهند شد.

وی در عین حال به همکاری خوب طرف عراقی با مقامات جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به این همکاری و تسهیلاتی که قائل شده اند، پیش بینی می شود زائران ایرانی امسال بهتر و راحت تر از سال های قبل بتوانند به کربلای معلی مشرف شوند.

معاون عملیات فراجا اقدامات صورت گرفته در استان کرمانشاه برای پذیرایی از زائران اربعین را مطلوب ارزیابی و با قدردانی از پلیس استان به خاطر شرایط مطلوب ایجاد شده، گفت: خدمت به زائران اربعین توفیقی عظیم به شمار می رود و امیدوارم این تلاش ها توشه ای برای آخرتمان باشد.

همچنین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با یادآوری فراهم شدن زیرساخت های لازم در پایانه مرزی خسروی، گفت: با در نظر گرفتن شرایط ایجاد شده و اهتمام همه مسوولان آمادگی پذیرش ۱۰۰ هزار زائر در روز را داریم.

سردار “مهدی حاجیان” افزود: هم اکنون ۵۸ گیت فعال در پایانه خسروی برای ورود و و خروج زائران وجود دارد و پیش بینی لازم برای افزایش این گیت ها تا ۱۰۰ مورد هم صورت گرفته است.

وی به فراهم شدن زیرساخت های لازم در پایانه مرزی خسروی اشاره و اظهار کرد: با همدلی و هم افزایی خوبی که میان مسوولان وجود دارد و شرایطی که فراهم شده این آمادگی را داریم که روزانه پذیرای ۱۰۰ هزار زائر هم باشیم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته را شناسایی ۶ نقطه حادثه خیر در جاده های محل تردد زائران اربعین عنوان کرد و افزود: از این تعداد تاکنون ۵ نقطه اصلاح شده و کار اصلاح نقطه ششم با هدف کاهش سوانح رانندگی در دست انجام است.

حاجیان اشاره ای به جزئیات نقاط حادثه خیز جاده ای نکرد اما گمان می رود دست کم ۲ مورد آن در حوزه استحفاظی قصر شیرین باشد.

وی به فعال کردن پایش تصویری از شهرستان کنگاور در کرمانشاه تا مرز خسروی اشاره کرد و گفت: مقرر شد پارکینگ ها نامگذاری و دوربین های مدار بسته برای آن ها نصب شود تا ضمن رفاه زائران از مسائلی نظیر سرقت جلوگیری شود.

وی افزود: اختیارات کامل به فرماندهان شهرستان های استان کرمانشاه برای مدیریت سفر زائران اربعین داده شده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه افزون بر ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا دارد.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصر شیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا