تعداد شرکت کنندگان در رویداد پایتخت کتاب قانع کننده نیست
تعداد شرکت کنندگان در رویداد پایتخت کتاب قانع کننده نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرکت ۱۰۵ شهر به عنوان شهرهای شرکت کننده در هشتمین دوره رویداد انتخاب پایتخت کتاب ایران قانع کننده نیست، زیرا در ایران بیش از ۳۰۰ شهر وجود دارد.

به گزارش نوژان نیوز، مراسم تقدیر از نامزدهای هشتمین دوره رویداد پایتخت کتاب ایران سه‌شنبه ۲۴ مرداد در مجموعه فرهنگی آزادی برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، اسماعیل جانعلی‌‎پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی، علیرضا نوری‌زاده معاون اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، حامد علامتی مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به حوزه پهناور فرهنگی ایران، بیان کرد: می‌توان گفت تمام منطقه تحت تاثیر فرهنگ ایران زمین است، امیدوارم بتوانیم این فرهنگ را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

 

مصوب شده است با همکاری وزارت اقتصاد برای تاسیس کتاب‌فروشی‌های جدید تلاش شود

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد این وزارتخانه را تنظیم‌گری اعلام کرد و افزود: در این دوره حرکت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت توسعه‌گری تمایل پیدا کرده است.

او با تاکید بر اینکه کتاب اصلی‌ترین عنصر فرهنگی ایران است، افزود: در کلام الله مجید، بر همین مساله تاکید شده است و همه زمینه‌های تاریخی و فرهنگی را برای ارتفاع‌گیری مجدد این رویکرد در کشور در اختیار داریم. به عنوان نمونه نزدیک چهار هزار کتابخانه در نهاد کتابخانه‌های عمومی فعال هستند، همچنین در هر سفر ریاست جمهوری بررسی‌هایی را برای تکثیر کتابخانه‌های عمومی انجام می‌دهیم.

او افزود: حدود ۱۰ هزار کانون فرهنگی و هنری داریم که کتابخانه دارند، همچنین بناداریم کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس را افزایش دهیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت ۱۰۵ شهر به عنوان شهرهای شرکت کننده در هشتمین دوره رویداد انتخاب پایتخت کتاب ایران قانع کننده نیست، زیرا در ایران بیش از ۳۰۰ شهر وجود دارد.

 

در آستانه خودکفایی تولید کاغذ هستیم

اسماعیلی با تاکید بر اینکه گاهی عدد سرانه مطالعه به شکل ناقص اعلام می‌شود، بیان کرد: در این روزها سرانه مطالعه حداقل ۳۳ دقیقه بدون حساب کتاب‌های آموزشی و ادعیه است. هنوز نمی‌توان گفت وضعیت مطالعه در کشور مطلوب است، اما سرانه مطالعه در ایران نسبت به سرانه مطالعه منطقه بالا است.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوزِ کتاب، از همه مجموعه‌های متخصص نظر می‌گیرید، و نظر نهایی را خود وزارتخانه صادر می‌کند

 

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصوب شده است با همکاری وزارت اقتصاد برای تاسیس کتاب‌فروشی‌های جدید تلاش شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در ابتدای روند تولید کاغذ، ایران توانایی تولید ۵ تا ۱۰ هزار تن کاغذ در سال را داشت، ادامه داد: توان تولید کاغذ در ایران امروز به ۷۵ هزار تن در سال رسیده است و در آستانه خودکفایی و صادرات کاغذ هستیم.

او با تأکید بر اینکه باید موضوع کتاب‌فروشی و کتاب‌هایی که در فضای مجازی ارائه می‌شود، به شکل اساسی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوزِ کتاب، از همه مجموعه‌های متخصص نظر می‌گیرید، و نظر نهایی را خود وزارتخانه صادر می‌کند.

او افزود: هیات نظارت، آثار را در دو بخش کتاب کودک و بزرگسالان بررسی می‌کند. بنا بر این است که حوزه نظارتی به ارتقای کیفیت آثار کمک کند، باید توجه داشت شاید کمتر از یک درصد کتاب‌های مورد نظارت برای اصلاح بازپس فرستاده می‌شوند.

 

شهرها مانند موجودات زنده هستند

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه شهرها مانند موجودات زنده هستند، گفت: برخی از شهرها در گذشته بودند که الان نیستند، باید در حفظ فرهنگ کتابخوانی شهرها تلاش شود.

زندان به کتابخانه تبدیل می‌شود

اسماعیل جانعلی‌پور با ارائه گزارش درباره هشتمین دوره رویداد پایتخت کتاب گفت: در این دوره ۱۰۵ شهر فعالیت‌های خود را به دبیرخانه فرستادند. از این تعداد ۷۶ شهر به مرحله نهایی راه پیدا کردند، داوری‌ها انجام شد و ۱۲ شهر که بیش از نیمی از امتیاز را کسب کردند به عنوان نماینده هشتمین دوره پایتخت کتاب انتخاب شدند.

دبیر هشتمین دوره رویداد پایتخت کتاب ایران با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های قابل تکثیر در سایر شهرها در این دوره از رویداد پایتخت کتاب، اعلام کرد: در هفته اول ماه ربیع (اواخر شهریور) در پایتخت کتاب ایران برنامه‌های فرهنگی برگزار خواهیم کرد.

در ادامه برنامه، نمایندگان ۱۲ شهر، درباره برنامه‌های فرهنگی انجام شده در شهر اطلاع‌رسانی کردند و فیلم کوتاهی درباره شهر خود به نمایش درآوردند.

اردشیر آل عوض مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز در مراسم انتخاب پایتخت کتاب ایران به عنوان نماینده مردم این شهر گفت: یکی از طبقات زندان خالی شده شهر کرج به کتابخانه تبدیل خواهد شد.

در پایان این مراسم به نمایندگان شهرهای نامزد شهر کتاب، لوح تقدیر اعطا شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا