پیشرفت اطلاع‌رسانی در روزهای بحرانی نظام تعلیم و تربیت
پیشرفت اطلاع‌رسانی در روزهای بحرانی نظام تعلیم و تربیت

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذر سال ۱۳۹۰ به عنوان یک متن مورد وفاق سیاستمداران، صاحب نظران، اساتید و جامعه فرهنگیان تصویب و به عنوان یک نقشه راه برای ادامه مسیر آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. این سند چشم‌انداز مناسب و راهکارهایی […]

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذر سال ۱۳۹۰ به عنوان یک متن مورد وفاق سیاستمداران، صاحب نظران، اساتید و جامعه فرهنگیان تصویب و به عنوان یک نقشه راه برای ادامه مسیر آموزش و پرورش در نظر گرفته شد.

این سند چشم‌انداز مناسب و راهکارهایی اجرایی برای تمامی موضوعات نظام تعلیم و تربیت را ارائه کرده است که در این میان می‌توان به تاکید نقش رسانه، روابط عمومی و شفافیت در اطلاع رسانی اشاره کرد؛ در چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعامل پویا و البته تاثیرگذار نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط به ویژه نهاد خانواده و رسانه با تأکید بر کاهش مرزهای تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی مورد توجه قرار گرفته است.

بر این اساس آموزش و پرورش باید برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و حرکت در مسیر تعالی، نقش و جایگاه اطلاع‌رسانی را به درستی بشناسد و این رویکرد در نهایت پس از ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش بکار گرفته شد.در واقع مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از دی ماه سال ۱۴۰۰ با مدیریت و رویکردی جدید توانست

 

ایجاد ساز و کارهای لازم برای هماهنگی تاثیرگذار رسانه‌ها و شفافیت در اطلاع رسانی حتی در شرایط بحرانی، بکارگیری فناوری‌های نوین در اطلاع رسانی، ایجاد شبکه سازی، آموزش و ارتقای مدیریت خانواده در استفاده مناسب از ابزار رسانه در محیط خانواده همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، تدوین اصول راهنما و پودمان‌های آموزشی برای تبیین نقش مدرسه، رسانه‌ها و خانواده در تأمین پیش نیازهای ورود کودک به مدرسه و ایجاد سازوکارهای لازم برای هماهنگی و همسویی آنها با هم و با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، ایجاد پرتال یکپارچه برای اطلاع رسانی و همچنین افزایش فعالیت‌های تلویزیونی، شناسایی نخبگان رسانه‌ای و آموزش خبرنگاری به دانش‌آموزان و ایجاد استودیوهای فعال مسیر تازه‌ای را در پیش گیرد.

مجموعه اقدامات نام‌برده سبب شد تا مصطفی بابایی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در نهمین جشنواره ملی ستارگان روابط‌عمومی ایران به عنوان《ستاره شایستگی》، آموزش و پرورش دستگاه برتر در موضوع تبیین دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در هفدهمین جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۱ و در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ از سوی دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت دستگاه فعال در حوزه پاسخگویی معرفی شد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم ترین شاخص‌های عملکردی روابط عمومی را هم‌افزایی درون سازمانی و تعاملات برون سازمانی دانسته و با اتکا به این رویکرد اطلاع رسانی را حتی روزهای بحرانی نظام تعلیم و تربیت مانند تصویب و اجرای رتبه‌بندی، بازگشایی مدارس پس از روزهای کرونا همچنین بازگشایی‌ها پس از تعطیلات پیاپی آلودگی هوا و حتی تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان در جهت آگاه‌ سازی فرهنگیان در اولویت قرار داده و در جهت اعتمادسازی و افزایش بصیرت جمعی گام برداشته است.

همچنین راه‌اندازی شبکه یکپارچه اطلاع‌رسانی به منظور انعکاس صحیح اطلاعات از دیگر اقدامات صورت گرفته است، براین اساس مدل رسانه‌ای مبتنی بر شبکه‌سازی از دیدگاه مراکز اطلاع رسانه‌ای و روابط عمومی بر چهار محور شامل میان دستگاهی، برون دستگاهی، درون دستگاهی و ساختار داخلی استوار است که هر یک از این محورها به اجزای کوچکتری تقسیم می شوند. در واقع با این راهکار در درون دستگاه و بخش‌های مختلف اقدام به شبکه‌سازی کرده‌ایم به طوری که یک اتفاق و خبر به سرعت در بخش های مختلف این شبکه منتشر می‌شود و ذی نفعان حادثه و خبر، با ارائه اطلاعات درست و دقیق از آن رخداد به ایجاد و شکل گیری یک روایت درست کمک می‌کنند.

همچنین راه‌اندازی استودیوهای آموزش و پرورش در سال گذشته صورت گرفت؛ با توجه به اینکه در عصر ارتباطات و دیجیتال قرار داریم، وجود چنین امکاناتاتی برای ارائه محتوای با کیفیت و مناسب جزء ملزومات کار اطلاع رسانی در نظر گرفته شده است تا با وجود این امکان، آموزش‌های با کیفیت بیشتر و اطلاع رسانی بهتر به دانش آموزان ارائه شود.

تغییر پرتال وزارت آموزش و پرورش به صورت یکپارچه و همیشه در دسترس از دیگر اقداماتی بود که در یکسال گذشته به منظور اطلاع رسانی سریع و صحیح اخبار انجام شد، پیش از این، در دسترس نبودن سایت این وزارتخانه و اختلال در به روز رسانی اخبار و طراحی نامناسب برای یافتن تازه‌ترین اخبار برای عموم مردم، تمامی افراد در تعامل با آموزش و پرورش را در در اغلب اوقات بویژه در شرایط حساس اطلاع‌رسانی کلافه کرده بود اما اکنون پس از یک سال از ایجاد پرتال جدید با قابلیت‌های جدیدی طراحی شده و سازگار با دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی، تبلت و غیره است و در طراحی آن به ادارات استانی، معاونت‌ها و سازمان‌های ستادی، اختیارات بیشتری برای بارگذاری و انتشار اخبار واگذار شده است و مهم‌تر از همه اینکه بدون هیچ اختلالی همواره در دسترس بوده است و با اطلاع‌رسانی مناسب رضایت دانش آموزان و والدین را کسب کرده است.

مصطفی بابایی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش پیش از این، به خبرنگار ایرنا گفته بود: مخاطبان این وزارتخانه حدود ۵۰ میلیون نفر هستند که شامل ۱۶ میلیون دانش آموز، ۳۰ میلیون والدین دانش آموزان، یک میلیون معلم شاغل، یک میلیون فرهنگی بازنشسته و مابقی غیردولتی ها مانند پیش دبستانی هستند که اهمیت اطلاع رسانی در این حوزه را دوچندان می‌کند.

وی افزود: راهبرد اصلی و محوری در مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی اقناع سازی است و تلاش می‌شود به عنوان یک مرکز روابط عمومی پیشرو و دیجیتال با استفاده از فناوری‌های روز به سمت اقناع افکار عمومی حرکت کنیم.

بابایی ادامه داد: تلاش می‌شود با این راهبرد اساسی در قالب بزرگترین شبکه اطلاع رسانی کشور جواب خوب و در خوری به معلم، دانش آموز و والدین آنها داده شود.