به گزارش نوژان نیوز، «مهرداد بذرپاش» بعد از افتتاح فاز اول بندر خشک ریلی تهران در منطقه اسلامشهر انجام شد، اظهار داشت: چند سال است که بنادر خشک در جهان در حال استفاده است، اما تهران از وجود چنین بندری محروم بود و برای بهرهبرداری از بندر خشک تهران اقدامات متنوعی انجام شد. وزیر راه […]
به گزارش نوژان نیوز، «مهرداد بذرپاش» بعد از افتتاح فاز اول بندر خشک ریلی تهران در منطقه اسلامشهر انجام شد، اظهار داشت: چند سال است که بنادر خشک در جهان در حال استفاده است، اما تهران از وجود چنین بندری محروم بود و برای بهرهبرداری از بندر خشک تهران اقدامات متنوعی انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه مهمترین مزیت بندر خشک جلوگیری از معطلی کالا است، گفت: در این راستا اجرای این پروژه به دلیل نزدیکی اسلامشهر به پایتخت در اولویت قرار گرفت و به سرعت تکمیل شد. این بندر منهای ظرفیت خوبی که به حوزه تجارت کشور اضافه میکند برای این منطقه نیز دستاوردهای زیادی دارد که از مهم ترین آن کاهش زمان حمل کالا و انتظار برای حمل کالا است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این پروژه با سرمایهگذاری یک هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی البته با ارزش روز بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی در زمینی به وسعت ۵۵ هکتار در ۲۰ کیلومتری تهران اجرا شده است و از امروز وارد مدار شده است و همزمان با آغاز عملیات بندر فعالیت گمرک هم در آن آغاز میشود.
بذرپاش بیان کرد: توسعه بنادر خشک در شهرهای بزرگ در دستور کار دولت قرار دارد؛ به عنوان مثال در استان اصفهان یک بندر خشک در حال مراحل ساخت و در خراسان رضوی یک بندر خشک بزرگ در حال طراحی است تا ظرفیت اقتصادی را در بخش تجارت قرار دهیم. همچنین در غرب کشور ایجاد بنادر خشک در دستور کار قرار دارد.
بندر خشک تهران، با وسعت حدود ۵۵ هکتار در مرکز تقاطع کریدورهای بینالمللی و ریلی شرق – غرب و شمال – جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران و مجاورت شهرستان اسلامشهر قرار دارد.
کاهش زمان ترخیص کالاهای وارداتی، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان رسوب کالا در گمرک، انجام تشریفات کالاهای صادراتی در مجاورت پایتخت، اشتغالزایی و رونق تولید، از جمله مزایای این طرح راهبردی است.