اجاره‌بهای سنگین؛ چاله‌ای که با حق مسکن پر نمی‌شود
اجاره‌بهای سنگین؛ چاله‌ای که با حق مسکن پر نمی‌شود

به گزارش نوژان نیوز حق مسکن یکی از مولفه‌های مزدی کارگران است که با هدف کمک به جبران هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها در قانون پیش‌بینی شده است. این رقم در فیش حقوقی کارگران ۹۰۰ هزار تومان است ولی ۲ سال ثابت مانده و تغییری نکرده است. نمایندگان کارگری می‌خواهند این عدد برای سال آینده افزایش […]


به گزارش نوژان نیوز

حق مسکن یکی از مولفه‌های مزدی کارگران است که با هدف کمک به جبران هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها در قانون پیش‌بینی شده است. این رقم در فیش حقوقی کارگران ۹۰۰ هزار تومان است ولی ۲ سال ثابت مانده و تغییری نکرده است. نمایندگان کارگری می‌خواهند این عدد برای سال آینده افزایش پیدا کند؛ چنانچه وزیر کار از پیشنهاد افزایش ۳ تا ۴ برابری حق مسکن و بررسی آن در جلسه آتی شورای عالی کار خبر داده است.

در همین راستا حق مسکن به عنوان یکی از مزایای رفاهی مطابق با قانون کار برای تمام کارگران مجرد و متاهل جهت بهبود معیشت و رفاه بهتر زندگی پیش‌بینی شده است. کمک هزینه مسکن یکی از  آیتم‌های بسته مزدی کارگران به شمار می‌رود که همه ساله با افزایش نسبی، به تصویب شورای عالی کار می‌رسد و برای اجرایی شدن نیازمد تصویب در هیات وزیران است.

حق مسکن کارگران در حال حاضر ۹۰۰ هزار تومان است و وزیر کار از پیشنهاد افزایش ۳ تا ۴ برابری حق مسکن توسط گروه‌های کارگری خبر داده و گفته این عدد در جلسه آینده شورای عالی کار بررسی خواهد شد.

اما متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها بیش از نیمی از دستمزد و دریافتی‌ کارگران صرف پرداخت اجاره‌های سنگین می‌شود، به همین دلیل کارشناسان و فعالان کارگری تاکید دارند که کمک هزینه مسکن کفاف هزینه‌های اجاره بها را در شرایط موجود نمی‌دهد و این مبلغ نیازمند افزایش و بازنگری در شورای عالی کار است.

حق مسکن در کنار بن خواربار به عنوان مزایای جانبی مزد و فارغ از حقوق و دستمزد به کارگران پرداخت می‌شود، اگرچه در گذشته این مبلغ تاحدودی می‌توانست به رفع نیازهای مالی کارگران به ویژه در بحث مسکن و اجاره بها کمک کند اما امروز با توجه به وضعیت بازار مسکن و اجاره‌های سرسام‌آور می‌توان گفت که حق مسکن دیگر در حد یک کمک ناچیز هم به کار نمی‌آید.

در حال حاضر مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران در فیش حقوقی کارگران ۹۰۰ هزار تومان است که بر اساس صورتجلسه شماره ۲۹۲ شورای عالی کار در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ از ۶۵۰ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت و پس از تایید در هیات وزیران رسمیت اجرایی پیدا کرد. در واقع از سال ۱۴۰۲ تا کنون مدت دو سال است که حق مسکن کارگران هیچ تغییری نکرده و همان ۹۰۰ هزار تومان اعمال می‌شود.

بسیاری از کارشناسان حوزه کار و مقامات کارگری در روزهای اخیر خواستار افزایش مبلغ حق مسکن کارگران برای سال آینده شده و با توجه به تورم مسکن، ارقامی تا ۵ میلیون تومان را هم پیشنهاد کرده‌اند.

احمد میدری ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا در حاشیه مراسم افتتاح طرح‌های تعاونی و مجموعه‌های ورزشی و فرهنگی کارگران سراسر کشور درباره تغییر مبلغ حق مسکن کارگران گفت: برای سال ۱۴۰۵ پیشنهاد شده که حق مسکن افزایش یابد و افزایش مطرح شده از سوی گروه کارگری ۳ تا ۴ برابر مبلغ فعلی است که قرار است این عدد در جلسه آتی شورای عالی کار مطرح و بررسی شود.

پیشتر در سیصد و سی و هشتمین جلسه شورای عالی کار علیرضا محجوب – دبیرکل خانه کارگر اشاره‌ای به عدم افزایش حق مسکن کارگران در دو سال گذشته داشت و گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد کارگرانی که در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند مجبورند رقم قابل توجهی اجاره مسکن بپردازند که همین موضوع شرایط زندگی را برای آنان سخت می‌کند.

از نگاه مقامات کارگری،مبلغ حق مسکن چندسالی است که بدون تغییر و ثابت باقی مانده و باید معوقات آن به کارگران داده می‌شد.

به گفته وی شاخص اجاره بهای مسکن در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۵ بوده که هم اکنون به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است و لذا شورای عالی کار باید در این زمینه کار تحقیقاتی دقیقی صورت دهد.

کارشناسان و فعالان حوزه کار بر این باورند که با هدف تامین مسکن و اجاره‌بهای اقشار کم‌درآمد به ویژه کارگران، بهتر است میزان اجاره‌بها در کلان‌شهرهایی همچون تهران محاسبه و نیمی از آن به عنوان کمک هزینه مسکن کارگران درنظر گرفته شود.

انتهای پیام



منبع