مهراب قاسم‌خانی: دوست داریم «افتو» سینمایی شود/ شگفت زده‌ام
مهراب قاسم‌خانی: دوست داریم «افتو» سینمایی شود/ شگفت زده‌ام

به گزارش نوژان نیوز مهراب قاسم‌خانی از تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سینما، گفت و همچنین مطرح کرد که از طنز مردم عادی در شبکه های اجتماعی شگفت زده است. هشدار درباره خطرهای تولید محتوا و تأکید بر نوآوری قاسم‌خانی درباره خطرهای تولید محتوا گفت:  خطرهایی در تولید محتوا حس می‌کنم، اما ارزشش را دارد که […]


به گزارش نوژان نیوز

مهراب قاسم‌خانی از تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سینما، گفت و همچنین مطرح کرد که از طنز مردم عادی در شبکه های اجتماعی شگفت زده است.

هشدار درباره خطرهای تولید محتوا و تأکید بر نوآوری

قاسم‌خانی درباره خطرهای تولید محتوا گفت:  خطرهایی در تولید محتوا حس می‌کنم، اما ارزشش را دارد که به جلو برویم، فضا را باز بگذاریم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. این خطرها مربوط به تولیدکنندگان محتوا است که طبیعتاً به‌خاطر جذب ویو، سفارش پذیر می‌شوند، تحت‌تأثیر نظر مخاطب قرار می‌گیرند و محتوا می‌تواند تکراری و به مسیر نامناسبی برود. بنابراین من اصولاً کسانی که کارهای جدید می‌کنند، بیشتر می‌پسندم، مثل امیرحسین یا ابوطالب که از فضای کلی فاصله گرفته‌اند و یک جنس شوخی متفاوت و مسیر جدید باز کرده‌اند.

حمایت از استعدادهای جوان

وی درباره حمایت از استعدادهای جوان عنوان کرد: مثلاً امیرحسین و ابوطالب را حتی قبل از اینکه در برنامه «خندوانه» حضور پیدا کنند و معروف شوند، از توییتر پیدا کرده بودم و با آن‌ها رفاقت کردم. با هم گروهی داشتیم و در آن با هم کار می‌کردیم. اما واقعاً ورود چهره‌های جدید را خیلی دوست دارم و این فضا نیاز به آن‌ها و نویسندگان تازه دارد.

او افزود: فارغ از اسم این افراد، چیزی که در بچه‌های تازه‌وارد می‌بینم و برایم جذاب است، باتوجه‌به اینکه بیشتر در فضای کمدی فعال بودم نوآوری در شوخی و ذات کریتور و نویسنده بودن آن‌هاست. برای من مهم‌تر از اینکه طرف بامزه باشد یا میمیک و اداهایش خوب باشد، این است که توانایی خلق فضای جدید داشته باشد. این باعث می‌شود دنبال‌کننده کارهایشان شوم.

دلایل عدم همکاری با تلویزیون

فیلمنامه‌نویس «پاورچین» درباره بازگشت به تلویزیون توضیح داد: در حال حاضر، حاضر نیستم به تلویزیون بگردم و کار کنم، ولی واقعاً بحثم تحریم تلویزیون نیست. تلویزیون مال ماست، مال تولیدکننده‌ها و مردم است و هیچ‌وقت مال مدیرانش نبوده است. در تمام سال‌هایی که بودم، آن صندلی‌هایی که از پشتشان به من می‌گفتند چیکار بکن و چیکار نکن، بارها آدم‌هایش عوض شدند و هیچ‌کس اسمشان را هم یادش نمانده است. فکر می‌کنم تحریم کردن تلویزیون اول از همه خود خالق اثر را محروم می‌کند از کارهایی که می‌تواند بکند، از رزومه‌ای که می‌تواند بسازد و از درآمدی که می‌تواند داشته باشد.
دوم، بیننده را از اثری که می‌توانست خوب باشد محروم می‌کند. در واقع، تحریم تلویزیون هیچ آسیبی به مدیران نمی‌زند، چراکه برایشان اهمیت ندارد. آخرین کسی که ممکن است ناراحت شود همان‌ها هستند و نگران نیستند چرا کیفیت برنامه‌ها پایین می‌آید چرا آمار مخاطبان کم می‌شود. آنها تنها برای بینندگان خاص کار می‌کنند و حقوق‌بگیر همان‌ها هم هستند و رضایت آن اقلیت برایشان مهم است در نتیجه آنهایی که تلویزیون را تحریم می‌کنند فقط فکر می‌کنند که اتفاق خاصی می‌افتد.

افت تلویزیون و رشد پلتفرم‌ها

قاسم‌خانی ادامه داد: تلویزیون ظرفیت زیادی برای جذب مخاطب دارد اما من برای از دست دادن این ظرفیت متاسفم، اما خوشحالم که پلتفرم‌ها این فضا را پر کرده‌اند. هرچه تلویزیون افت کند، به نوعی خودزنی می‌کند و این برای پلتفرم‌ها خوشحال‌کننده است.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سینما و مدهای مقطعی

این نویسنده درباره فیلم‌های کمدی سینمای ایران گفت: در حال حاضر فضای سینما تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی و نظر مستقیم مردم است. وقتی فیلمی می‌سازند و قصه را به دهه ۶۰ می‌برند و مخاطب می‌پسندد، همان را دوباره در ساخت آثار تکرار می‌کنند درواقع سفارش‌دهنده‌ها و نویسنده‌ها دنبال چیزی می‌روند که ریسک کمتری داشته باشد و مردم آن را دوست دارند. به نظر من این یک مد مقطعی است مردم ممکن است مدتی دنبال فیلم‌هایی با حال‌وهوای دهه ۶۰ باشند، ولی بعد از مدتی خسته می‌شوند و علاقه‌شان تغییر می‌کند. این روند طبیعی است.

شگفت‌زده شدن از طنز مردم عادی در فضای مجازی

قاسم‌خانی در پاسخ به اینکه آیا تابه‌حال از طنز و کمدین‌های مردم عادی در فضای مجازی شگفت‌زده شده است، گفت: بله، خیلی وقت‌ها. بعضی ویدیوها از آدم‌های معمولی واقعاً مرا شگفت‌زده کرده است. من بچه‌ها را ریزریز دنبال کرده‌ام و فالوشان می‌کنم. به‌عنوان‌مثال، بعضی کارهای «متئو» و «فرهنگ» در فضای مجازی باعث کیف من شده است. به نظرم این‌ها کمدین‌های جسوری هستند و دنبالشان می‌کنم، حتی گاهی دوست دارم آنها را پیدا کنم و با بعضی از آن‌ها کار کنم.

انتقاد از سفارشی شدن محتواها

وی درباره رویداد تولیدکنندگان محتوای آپارات مطرح کرد: روزی که به من پیشنهاد شد تا بیایم و در قالب آن صحبت کنم و پنلی داشته باشم واقعاً احساس کردم باید درباره این موضوع صحبت کنم که آنچه اسمش را «احترام به مخاطب» گذاشته‌اند واقعاً چیز مزخرفی است و این‌قدر دنبال نظر مستقیم مردم نباشید این خودش در واقع بی‌احترامی به مخاطب است. اینکه تولیدکننده محتوا صرفاً به دنبال نظر مستقیم مخاطب باشد و همان را بسازد، به نظر من بی‌احترامی مطلق است. یعنی وقت نمی‌گذاریم برای فکر جدید، بلکه می‌گوییم چون مخاطب این را دوست دارد، من هم همان را می‌سازم.

تأکید بر تخصص و نوآوری تولیدکنندگان محتوا

فیلمنامه‌نویس «نقطه‌چین» در پایان توضیح داد: تولیدکنندگان محتوا باید خواسته مخاطب را ول کنند و با تشخیص خودشان پیش بروند. آن‌ها متخصص هستند و درست نیست که نظر یک غیرمتخصص، مسیر کارشان را تعیین کند. باید ریسک کنند، نوآوری داشته باشند تا این فضا بتواند حرکت کند و درجا نزند. این حس من است و به آن معتقدم.

انتهای پیام



منبع