مجموعه تلویزیونی مستند شطرنج ساخته می‌شود
مجموعه تلویزیونی مستند شطرنج ساخته می‌شود

به گزارش نوژان نیوز «علیرضا غروی» کارشناس ورزشی درباره آغاز پیش تولید مجموعه‌ تلویزیونی با محوریت ورزش شطرنج گفت: خاستگاه اولیه شطرنج در جهان مربوط به ایران است که هندی‌ها آن را به نام خودشان ثبت کرده‌اند و ما با ارائه مستندات موجود به‌دنبال اصلاح این اشتباه تاریخی هستیم. «علیرضا غروی» مربی ورزش شطرنج و […]


به گزارش نوژان نیوز

«علیرضا غروی» کارشناس ورزشی درباره آغاز پیش تولید مجموعه‌ تلویزیونی با محوریت ورزش شطرنج گفت: خاستگاه اولیه شطرنج در جهان مربوط به ایران است که هندی‌ها آن را به نام خودشان ثبت کرده‌اند و ما با ارائه مستندات موجود به‌دنبال اصلاح این اشتباه تاریخی هستیم.

«علیرضا غروی» مربی ورزش شطرنج و مجری طرح مستندسازی ورزش شطرنج با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ پیگیر تولید یک برنامه فاخر در رسانه ملی با موضوع تاریخچه شطرنج در ایران بوده‌ایم اما به دلیل عدم وجود حامی و تهیه‌کننده این به مرحله اجرا نرسیده بود، اظهار داشت: خوشبختانه موانعی که در گذشته که عمدتاً مربوط به عدم وجود یک تهیه‌کننده و حامی بود، رفع شده است و عزم جدی برای تولید یک مستند فاخر وجود دارد. 

وی با تاکید براینکه تولید این برنامه درباره تاریخچه شطرنج ایران است، ادامه داد: با اینکه در سطح جهان مطرح است که شطرنج از هند به ایران آمده است اما طبق مستندات محکم شطرنج از ایران به جهان صادر شده است و حتی هندی‌ها پرده از این راز برنداشته بودند و ما در تولید این برنامه با ارائه مستندات روشنگری خواهیم کرد. 

این مربی ورزش شطرنج به تشریح جزیئات این برنامه تلویزیونی پرداخت و افزود: طبق طرحی که درنظر داریم این برنامه با محوریت شطرنج در ۳۰ قسمت و ۵ فصل تولیدخواهد شد که هم‌اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد و اگر اقبال از برنامه وجود داشته باشد امکان و ظرفیت تولید این برنامه تا ۹۰ قسمت وجود دارد.

در ادامه، فرزاد ناصری، بازیکن، مربی و رئیس هیئات شطرنج شمیرانات گفت: فعالیت‌های ما در حوزه شطرنج در چارچوب قوانین اداره ورزش شمیرانات صورت می‌گیرد؛ هیئات شطرنج شمیرانات متشکل از کمیته‌های مسابقات، آموزش، فعالیت‌های همگانی شطرنج و کمیته هنرمندان است. کمیته هنرمندان شطرنج که برای اولین‌بار شکل گرفته است به همت بازی‌گر پیشکسوت سینما جناب آقای بهمن دان ایجاد شده است. 

رئیس هیئات شطرنج شمیرانات، شطرنج را آموزه‌ای آمیخته از علم، هنر و ورزش دانست و با تاکید براینکه در شطرنج فکر ورزیده می‌شود، تصریح کرد: ما برای جذب هنرجویان رشته شطرنج مشکل زیادی نداریم چراکه در مناطق مختلف تهران اقبال خیلی خوب به این ورزش وجود دارد اما طبیعتاً با تبلیغات روشن و درست برای خانواده‌ها که چرا شطرنج می‌تواند جنبه‌های رشد افراد را گسترش دهد، کار برای ما آسان‌تر خواهد شد. 

وی با تاکید براینکه علیرغم تصوری که وجود دارد شطرنج اصلا ورزش ارزانی نیست چراکه دستگاه‌های دولتی هیچ حماتی از بازیکن نمی‌کنند، گفت: یک بازیکن رشته شطرنج برای حضور در مسابقات مختلف باید هزینه‌های زیادی را صرف کند که هیچ مجموعه‌ای حمایت نمی‌کند لذا خانواده‌های باید هزینه‌های زیادی برای فرزندان خود در این رشته صرف کنند. 

سپس؛ محمدرضا علوی‌زاده متخصص روانشاسی در هیئات شطرنج درباره بهداشت روانی در شطرنج توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برای موفقیت در شطرنج مثل هر ورزشی توجه و تاکید بر چهار بُعد تکنیکی، تاکتیکی، جسمی و آمادگی ذهنی مهم است تا فرد برای رقابت‌های خود از آماده خوبی برخوردار باشد. 

وی به تشریح فعالیت‌های بخش روانشاسی هیئات شطرنج پرداخت و ادامه داد: ما با مشاوره و اقداماتی که به اعضا انجام می‌دهیم سعی داریم تصویری‌سازی ذهنی، مدیریت استرس، ابتکار عمل روانی و افزایش تمرکز را برای افراد به ارمغان بیاوریم تا بهترین مسابقه را از خود ارائه دهند.



منبع