حمایت از حیوانات یا نابودی محیط زیست
حمایت از حیوانات یا نابودی محیط زیست
یکی از دوستانم که ساکن آلمان است، تعریف می کرد؛ در برخی از شهرهای این کشور در فصل بهار شهرداری ها اعلام می کنند، اهالی حق ندارن گربه های‌شان را از منزل بیرون ببرند، زیرا در این فصل نوعی پرنده کمیاب اقدام به تخم گذاری می کند و از گربه ها می ترسد و حضور این حیوانات خانگی در شهر باعث فرار آنان می شود و هر کس تخطی کند، جریمه سنگین می شود.

به گزارش نوژان نیوز – سیما حریان؛

بی خود نیست که اروپا به قاره سبز معروف است و استانداردهای قوی زیست محیطی دارد، چون شهر به صورت یکپارچه توسط شهرداری ها اداره می شود و کارشناسان اشراف درستی به نیازها و مسائل شهر دارند و همیشه پیشرو هستند و همین امر تکلیف مردم را در رویارویی با موضوعات مشخص است.

دقیقا برخلاف اینجا که مردم ساز خودشان را می زنند و مسئولان که اغلب کارشناس نیستند، سازی خلاف جهت و همین امر نیز باعث آسیب های فراوان اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شده است.

اینها رو گفتم تا برسم به موضوع حمایت از حیوانات به ویژه گربه ها و سگ ها که چند سالیست، به شدت مد شده، در گذشته برخی افراد سودجو از سهل انگاری و عدم اندیشه ورزی مسئولان استفاده کردند و به اسم کمک به حیوانات پول های هنگفتی از خیرین گرفتند و چرخه معیوبی را راه انداختن که جز آسیب به محیط زیست دستاورد چندانی نداشت.

مسئولان امر نیز به جای آنکه با تهیه مستندات و گزارش دهی درست به شهروندان، رفتار صحیح مواجهه با حیوانات را آموزش دهند با پاک کردن صورت مسئله کمک کردن این گروه های ظاهرا حمایتی، مردم را تشویق کنند، هر غذایی را به بدترین شکل ممکن به سگ ها و گربه ها برسانند.

به طوری که اگر صبح ها در پارک ها قدم بزنید، عده ای کیسه به دست تیکه تیکه آشغال گوشت رو جلو سگ و گربه ها می گذارند و هر روز به تعداد این حیوانات در داخل شهر می افزایند.

در حاشیه شهرها نیز مردم هر خوراکی از چیپس و پفک و بستنی و … دم دستشان باشد به این حیوانات می دهند و‌ باعث کوری چشم سگ ها می شوند.

در آپارتمان ها نیز سر اینکه عده ای در هر جای حیاط غذا برای حیوانات می گذارند با عده دیگر که از حیوانات می ترسند، دعوا دارند و هزار مشکل دیگر…

همه این مسائل حاصل عدم به کارگیری متخصصان و‌کارشناسان در پست های مربوطه، کم ارزش تلقی کردن مسائل زیست محیطی، عدم نظارت بر کار مسئولان امر، عدم اطمینان خاطر شهروندان به نظرات مسئولان و … است.

نحوه برخورد صحیح با هر موضوع اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و … نیاز به بررسی همه جانبه و رسیدن به کم ضررترین راه حل را دارد، لذا از سازمان محیط زیست، شهرداری ها و رسانه ها تقاضا می شود به کار اصلی خود که فرهنگ سازی است، دقت کنند قبل اینکه سرمایه های کشور دو دستی نابود شوند.

  • نویسنده : سیما حریان