حل معضل کم‌آبی در گرو تغییر نگرش جامعه
حل معضل کم‌آبی در گرو تغییر نگرش جامعه
نشست خبری نامداری مدیرکل آبفا استان البرز با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی آب در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

به گزارش نوژان نیوز، در این نشست مدیرکل آبفا البرز ضمن تشکر از حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای و حرکت در راه اعتلای نظام گفت: مردم کشور حماسه‌‌ای بزرگ در جمعه ۱۱اسفند آفریدند و از حضور تک تک مردم سپاسگذاری می کنم.

نامداری با بیان این که در روز ملی آب قرار داریم و هدفمان این است در استان‌مان فضایی ایجاد کنیم که نوع دیگر به موضوع آب نگاه شود اظهار کرد: باید نسبت به حوزه آب بهتر و دقیق تر نگاه کرد.

وی با اظهار این مطلب که البرز به واسطه جلوه‌های جغرافیایی در گذشته به صورت باغ شهر تعریف شده بود و به واسطه موضوعاتی که در کشور رخ داده شاهد بارگذاری جمعیت و تغییر اکوسیستم در آن هستیم بیان کرد: هم اکنون در البرز بیش از یک میلیون و سیصد واحد زندگی می‌کنند که بر این اساس نزدیک به ۴ میلیون نفر جمعیت در استان ساکن هستند که این عدد بیش از میانگین کشوری و دیگر شهرها است.

وی تصریح کرد: موضوع حرکت، نگاه و برخورد مردم باید با آب تغییر کند و در این زمینه مسیری را تعریف شده که در ابتدا مشکلات این بارگذاری را مرتفع نموده و در سال آینده به مراتب بهتر کنیم.

وی با بیان‌ این که از سال گذشته پروژه‌های خوبی تعریف شده و امسال همچنان ابن پروژه ها را دنبال کرده‌ایم گفت: در حوزه تامین آب با اقدامات انجام شده در حوزه سطحی به اهداف تخصیصی خود با ساخت تصفیه خانه ۳ دست خواهیم یافت و با نیاز آبی که در این زمینه مواجه هستیم برای تامین آن چند سناریو و برنامه تعریف کرده‌ایم‌ که با سناریوی بدبینانه برای بحث تامین آب و تامین نیازهای پیش رو پیش می رویم‌.

مدیرکل آبفا البرز اظهار کرد: متاسفانه رحمت الهی در استان بر اساس پیش بینی ها محقق نشد و با توجه به نگاه آبفا پیشبینی‌های درستی انجام شد که در این راستا با ایجاد ۱۲۰ حلقه چاه جدید و احیا ، مهندسی و بازسازی ۱۰۰ حلقه چاه اقدامات لازم در این باره صورت پذیرفت.

حمیدرضا نامداری افزود: در تصفیه خانه شماره ۲ حدود ۲۰ درصد افزایش را ایجاد نموده‌ایم و تصفیه خانه شماره یک را نیز با شرایط تابستان مهیا کرده‌ایم .

نامداری بیان کرد: در بال غربی استان در مهستان،هشتگرد، نظرآباد و …. با احداث تصفیه خانه آب و تکمیل آن و با ظرفیت ۲۵ میلیون مترمکعب در سال، مشکلات بال غربی برطرف خو اهد شد.

نامداری تصریح کرد: تغییر نگاه جامعه به آب و نوع استفاده به این مایع حیات ،باید جدی باشد.

وی ادامه داد:بیشترین مصرف آب در حوزه کشاورزی صرف می شود که بیش از ۹۰ درصد آب کشور را در برمی‌گیرد که با تغییر نوع کاشت و آبیاری،و استفاده از تکنولوژی روز و گیاهان مناسب با اقلیم باید این تغییر را ایجاد کنیم.

این مسوول افزود: از یاد نبریم از منابعی که داریم بهینه استفاده کنیم و در حوزه آب شرب و کشاورزی،باید مصارف بهینه مورد توجه قرار دهیم و این امر را در کنار دیگر ارگان ها آموزش داده و در حفظ منابع آبی کشور و استان کوشا باشیم.

مدیرکل آبفا البرز بیان کرد: باید بر روی مصرف در حوزه کشاورزی تمامی حوزه ها کارکنند .

وی تصریح کرد: تقریبا حدود ۲۳ درصد آب بدون درآمد داریم که به دو بخش،تلفات ظاهری و کنتورهای و مصارف غیرمجاز برمیگرد و ۷ درصد آن نیز ‌نشست زمینه‌ای آب و فاصلاب، آب و حوادث است.

در حاشیه این جلسه همچنین‌به مناسبت روز ملی آب با حضور خبرنگاران درختی به صورت نمادین در محوطه این اداره کل غرس شد.