کاربران مراقب کلاهبرداری با شگرد رسید جعلی بانکی باشند
کاربران مراقب کلاهبرداری با شگرد رسید جعلی بانکی باشند
رییس پلیس فتا البرز درخصوص ترفند کلاهبرداری با برنامه های رسید ساز جعلی به کاربران هشدار داد و از انها خواست درموقع فروش کالا مراقب باشند.

به گزارش نوژان نیوز، سرهنگ “رسول جلیلیان” اظهار کرد: مجرمان سایبری از طریق برنامه‌های واقعی پرداخت برخط شماره کارت اعلامی از سوی فرد فروشنده را مورد بررسی قرار می‌دهند و با به دست آوردن نام صاحب حساب به کمک نرم افزارهای رسیدساز، فرآیند صدور رسید جعلی پرداخت را تکمیل کرده و پس از آن با ارائه به فرد فروشنده به دلیل شباهت با رسیدهای واقعی پرداخت، اعتماد وی را جلب و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: کاربران برای جلوگیری از کلاهبرداری با رسیدسازهای جعلی، پیامک واریز و برداشت وجه را فعال کنند و پس از دریافت رسید پرداخت، موجودی حساب خود را چک نمایند.

جلیلیان بیان کرد یکی از راه‌های پرداخت اینترنتی هزینه‌های خرید، استفاده از نرم‌افزارهای بانکی توسط خریداران است، اما فروشندگان باید یک سری از نکات را رعایت کنند تا گرفتار مجرمان سایبری نشوند.

وی افزود: در مواردی مشاهده شده که افراد سودجو به عنوان خریدار ظاهر می‌شوند و پس از خرید کالا، اظهار می‌کنند که کارت حساب به‌همراه ندارند و با تلفن همراه، وجه را پرداخت می‌کنند و در ادامه با استفاده از اپلیکیشن‌های رسیدساز که یک نرم‌افزار جعلی و مجرمانه هست، اقدام به ساخت یک رسید تقلبی مشابه رسیدهای بانکی کرده و فروشنده را فریب می‌دهند، علت دریافت نکردن پیامک واریز و انجام تراکنش را نیز شلوغی شبکه مطرح می‌کنند.

جلیلیان ادامه داد: در این وضعیت فروشنده نیز با مشاهده مشخصات کامل خود روی رسید جعلی ساخته شده در گوشی خریدار، به حرف وی اعتماد کرده و پس از خروج فرد شیاد، متوجه می‌شود که این عمل کلاهبرداری بوده و هیچ گونه وجهی به حسابش انتقال و یا واریز نشده است.

جلیلیان گفت: برای جلوگیری از این گونه جرم، متصدیان فروش، نسبت به فعال نمودن قابلیت اطلاع‌رسانی پیامکی حساب‌هایی که متصل به پوز فروشگاه‌شان هست، اقدام کنند.

رییس پلیس فتا البرز یادآور شد: مشتریان نیز باید بدانند تا قبل از دریافت پیامک انتقال و واریز وجه به حساب فروشگاه، از تحویل کالا به خریدار خودداری کنند و وجود مشخصات شماره کارت و نام شما در رسید ارائه شده توسط مشتری، صحت انجام تراکنش بانکی را ضمانت نکرده و موجودی حساب بانکی خود در پیامک دریافت شده را بررسی و مطابقت کرده و سرشماره پیامک انتقال را با سرشماره پیامک‌های قبلی بانکی خود مقایسه کرده و ارسال پیامک از یک سرشماره جدید را به عنوان سند قبول نکنند.

وی تاکید کرد: کاربران در صورت اطلاع از این‌گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند.