۱۹ هزار میلیارد تومان طرح‌های اضطراری تامین آب انجام شد
۱۹ هزار میلیارد تومان طرح‌های اضطراری تامین آب انجام شد
سخنگوی صنعت آب گفت: وزارت نیرو تاکنون ۱۹ هزار میلیارد تومان طرح‌های اضطراری تامین آب برای شهرهای مختلف انجام داده است.

به گزارش نوژان نیوز، «عیسی بزرگ زاده» در نشست خبری افزود: این طرح ها برای شهرهای مختلف و با نیازهای آبی مختلف انجام شده است.

وی ادامه‌داد: به این منظور ۸۳۳ طرح در ۳۱ استان تدوین و اجرایی شده است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان‌کرد: این طرح ها برای استان های سیستان و بلوچستان و گلستان، همچنین شهرهای تهران و مشهد ۹ طرح بوده است.

بزرگ‌زاده گفت: وزارت نیروی دولت سیزدهم توجه ویژه ای به تامین آب داشته و برنامه های ویژه با تامین اعتبار در دست دارد.

وی همچنین از برخورد با ۹۸۳ مشترک بد مصرف آب در بخش کشاورزی خبر داد و تصریح‌کرد: این بدمصرف‌ها با قطع آب روبه‌رو خواهند شد.

سخنگوی صنعت آب اضافه‌کرد: برای ۲۶ هزار دارنده چاه کشاورزی نیز پیامک اصلاح رفتار مصرف ارسال شده است.

بزرگ زاده به وجود ۵۰۰ هزار چاه مجاز در کشور اشاره کرد و گفت: ۴۱۶ هزار چاه آن در بخش کشاورزی است که از این تعداد ۳۰۰ هزار حلقه آن در اولویت کنترل و پایش قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: اکنون ۲۵۰ هزار حلقه چاه برق دار شده اند و ۹۰ درصد آنها مجهز به کنتور هوشمند فهام شده اند.

سخنگوی طرح های ملی آب کشور خاطرنشان کرد: کنتور هوشمند دار شدن این تعداد چاه اتفاق بزرگی است که در دولت سیزدهم عملیاتی شده است.

بزرگ زاده افزود: حدود ۱۹۰ هزار حلقه چاه از ۲۱۰ هزار حلقه اکنون کنترل پذیر شده اند که می توان اضافه برداشت های آنها را از راه دور کنترل کرد.

وی گفت: امسال برای نخستین بار و براساس الگوی کشت میزان مصرف آب هر چاه مشخش شده و اگر اضافه برداشتی صورت گیرد تذکر داده می شود.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: اگر اضافه برداشت صورت گیرد با لحاظ موارد مجاز سهمیه انرژی مصرفی چاه از کشاورزی به خانگی تبدیل خواهد شد.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: به این ترتیب با تبدیل انرژی مصرفی سهمیه انرژی چاه نیز مدیریت خواهد شد.

 

تامین آب اولویت وزارت نیرو در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: تامین آب پایدار برای همه بخش ها اولویت مهم وزارت نیرو در این دولت است که اقدام های مهمی در این بخش انجام داده است.

سخنگوی طرح های ملی آب کشور از به بهره برداری رسیدن ۱۸ طرح مهم آبرسانی با ظرفیت ۱۸ هزار و ۶۴۷ لیتر در ثانیه خبرداد و گفت: پیش از دولت سیزدهم مجموع آب تولیدی کشور زیر۸ میلیارد متر مکعب بود که در دولت سیزدهم هدف گذاری تامین ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود که تنها در دو سال این هدف محقق شد.

بزرگ زاده ادامه داد: ۳۳ طرح مهم آبرسانی آماده افتتاح است که به این ترتیب در کمتر از ۲ سال یک هزار و ۵۸ میلیون متر مکعب به ظرفیت اضافه شده است.
وی افزود: ۱۰۵ طرح آبرسانی در دست است که امید است با به بهره برداری رسیدن آنها تا پایان دولت سیزدهم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب اضافه شود.
سخنگوی طرح های ملی آب کشور گفت: به این ترتیب ضریب تحقق طرح های آبی کشور در دولت سیزدهم به ۳۰۰ درصد خواهد رسید.

 

۳۰ سد بزرگ به بهره برداری می رسد

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: وزیر نیروی دولت سیزدهم احداث ۳۰ سد بزرگ را از جمله برنامه های خود اعلام کرده بود که حجم آنها ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون ۱۳ سد با حجم ۳ میلیارد و ۵۳۳ میلیون متر مکعب با ضریب تحقق ۶۵ درصد رسیده است.

سخنگوی طرح های ملی آب افزود: تاپایان امسال ضریب تحقق به ۹۰ درصد و تا پایان دولت سیزدهم به ۱۳۵ درصد خواهد رسید.

 

دریافت یک میلیارد دلار برای طرح های شبکه آبیاری و زهکشی 

بزرگ زاده گفت: برای تحقق طرح های شبکه های ابیاری و زهکشی در دولت سیزدهم اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد واکنون یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی گرفته شده و در اختیار وزارت جهاد و وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: به این ترتیب ضریب تحقق برنامه های این بخش تا پایان امسال ۹۸ درصد و تا پایان دولت سیزدهم به ۱۱۷ درصد خواهد رسید.

 

طرح های جهاد آبرسانی 

سخنگوی صنعت آب در باره طرح جهاد آبرسانی افزود: این طرح فعلا در بیش از ۳ هزار روستای دارای مشکلات آبی اجرایی شده  و ضریب تحقق آن ۴۲ درصد است.

 

شبکه های فاضلاب 

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: تعداد ۴۶ طرح با ۱.۲ میلیون متر مکعب در شبانه روز در بخش فاضلاب در نظر گرفته شده بود که ضریب تحقق آنها ۵۴ درصد است.

وی از به بهره برداری رسیدن ۲۷ طرح فاضلاب با ۶۴۷ هزار متر مکعب در شبانه روز خبرداد.

 

توجه ویژه دولت سیزدهم به طرح های تنش آبی

سخنگوی طرح های ملی بخش آب کشور از تدوین ۸۳۳ طرح برای ۳۱ استان کشور در بخش تنش آبی خبرداد و گفت: مدیریت تنش آبی در دولت سیزدهم توجه ویژه ای دارد و طرح های بزرگی در این بخش تدوین و اجرایی شده است.

بزرگ زاده از توجه ویژه به تامین آب تهران خبرداد و گفت: دوسال گذشته این شهر با مشکل کمبود مخازن روبر بود که اقدام های مهمی برای رفع آن طراحی و اجرا شد.
وی ادامه داد: علاوه بر تهران برای شهرهای مشهد، همدان، تبریز، فسا و سیستان و بلوچستان طرح هایی اضطراری برای رفع تنش آبی در دستور کار قرار دادیم.

 

توجه ویژه تر به سیستان و بلوچستان 

سخنگوی طرح های ملی بخش آب کشور به بداخلاقی کشور همسایه در رها سازی حق آبه هیرمند اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب بروز شرایط سخت آبی در سیستان شد و بر همین اساس برای رفع مشکلات سه برنامه اضطراری، میان مدت و بلندمدت در نظر گرفته شد.

بزرگ زاده برنامه کوتاه مدت را حفر ۱۱۵ حلقه چاه و آبرسانی به زاهدان برشمرد و در باره برنامه میان مدت تامین آب از آبخوان های شرقی نام برد.

وی طرح انتقال آب از دریا را از جمله برنامه های درازمدت برای سیستان و بلوچستان دانست که تا پایان ۱۴۰۳ به سیستان خواهد رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا